Dikala semangat "PRU13" sedang melanda orang politik dan rakyat Malaysia sekarang, satu perkara yang menarik semalam mengerakkan hati saya untuk membuat komen. Saya pernah terlibat di dalam pertandingan "alapolitik" semasa membantu rakan, anak kepada Mayor/Datuk Bandar ketika itu, untuk bertanding jawatan Presiden mewakili penuntut universiti (jika IPTA/IPTS, persatuan mahasiswa lah), dimana membawa suara lebih 40,000 penuntut universiti di University of Lincoln, Nebraska, Amerika Syarikat di tahun 1988. Waktu itu saya menjawat jawatan Presiden International Student Organization (ISO) mewakili pelajar antarabangsa dengan lebih 1500 penuntut. Waktu itu sudah ada "Campaign Manager", sudah ada "Special Officer" untuk bergerak meraih undi dan berkempen. Dengan grant dalam dollar, 30,000 yang dibantu oleh beberapa penyokong kuat kami, kami bergerak untuk berkempen dan mengumpul dana sambil beramal. Alhamdulillah, rakan saya menang, dan saya turut dilantik ke Council of Students Union di universiti berkenaan. Itu semua tinggal kenangan.
Apa yang ingin saya komen di sini, hasrat kerajaan atau Najib di Program bagi Pegawai Integriti, Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) semalam dengan pengumuman bahawa kerajaan akan membendung pembiayaan politik dimana apa-apa sumbangan
yang dibuat kepada mana-mana parti politik sama ada di peringkat pusat
atau negeri perlu diberikan perhatian serius. Ini adalah untuk mengelakkan ahli-ahli
politik dari menyalahgunakan nama parti untuk mendapatkan atau menerima
apa-apa sumbangan dan kemudian menyalahgunakan untuk kepentingan
peribadi. Keupayaan untuk menilai sikap amanah dengan setiap sumbangan
yang dibuat hendaklah dikeluarkan resit dan didepositkan ke dalam akaun
parti akan dapat di nilai secara individu.
Saya ingin membicarakan tentang "kewangan
kempen" yang merujuk kepada semua dana yang dibangkitkan dan dibelanjakan
bagi menggalakkan calon-calon, parti atau dasar dalam beberapa jenis
pertandingan pilihan raya. Dalam
sistem demokrasi moden dana itu tidak semestinya menumpukan kepada
kempen pilihan raya. Kempen isu dalam referendums, aktiviti parti
dan organisasi parti adalah item tambahan yang dibiayai oleh wang
politik. Apabila James K.
Pollock dan Overacker Louise mula menganalisis peranan wang
dalam politik, mereka bermula di Amerika Syarikat, melihat wang yang
telah dibelanjakan untuk mempengaruhi keputusan pilihan raya
(persekutuan) . Titik
pengambilalihan mereka telah mendominasi persepsi subjek sejak itu. Dana kempen ini adalah tajuk tertakluk di bawah mana semua
buku-buku yang berurusan dengan wang dalam politik di katalog oleh
Perpustakaan Kongres. Negara-negara
lain mempunyai pengalaman yang berbeza dan menggunakan istilah lain
bagi mata pelajaran. Semua terma-terma menawarkan perspektif yang lebih
luas. Perbandingan silang-negara
memilih yang lebih menyeluruh "kewangan politik", penyelidik di benua
Eropah menggunakan "parti kewangan". Kesemua mereka berurusan dengan "kos demokrasi", istilah yang
dicipta oleh Alexander Heard untuk analisis yang terkenal kewangan
kempen di Amerika Syarikat.
Dalam jawatankuasa tindakan politik Amerika Syarikat (PAC) dan kempen adalah syarat yang mencukupi untuk mengenal pasti unit yang mengumpul dan membelanjakan wang untuk tujuan politik. Setiap kempen (untuk pejabat persekutuan) untuk menjalankan PAC yang melaporkan hasil dan perbelanjaan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya Persekutuan (FEC).
Ingat, kempen politik mempunyai banyak perbelanjaan,
seperti kos perjalanan untuk calon, nasihat profesional mengenai
topik-topik seperti mesej dan jumlah kehadiran pengundi (lihat
perundingan kempen) dan kos langsung berkomunikasi dengan pengundi,
seperti papan iklan, iklan televisyen, dan saluran lain. Jenis-jenis dan tujuan perbelanjaan kempen akan berubah dengan
landskap perundangan dan sosial yang kempen beroperasi di; misalnya, di
Great Britain, pengiklanan televisyen disediakan untuk berkempen pihak
bagi percuma, manakala di Amerika Syarikat ia adalah salah satu garis
yang terbesar item dalam
belanjawan kempen, terutama untuk kempen seluruh negeri dan peringkat
kebangsaan.
Bagi kebanyakan demokrasi di negara-negara lain (termasuk negara-negara Eropah,
Kanada, Mexico, Jepun, Australia, New Zealand dan Israel), parti politik
adalah satu konsep yang berguna untuk mengenal pasti dan mengumpul pelbagai entiti yang menaikkan dan menghabiskan dana politik. Pihak menjalankan ibu pejabat kebangsaan,
persatuan-persatuan kawasan pilihan raya, cawangan serta pejabat-pejabat parti. Setiap unit-unit ini @pejabat/cawangan akan mengumpul
hasil dan menanggung perbelanjaan yang digunakan untuk membiayai
persaingan politik.
Walaupun sastera sains politik menunjukkan bahawa kebanyakan pencarum @ penaja memberi untuk menyokong parti-parti atau calon-calon dengan siapa yang mereka sudah dalam perjanjian, terdapat tanggapan meluas awam bahawa penderma mengharapkan pertolongan kerajaan yang tidak sah taraf sebagai balasan seperti undang-undang khusus yang digubal, sehingga ada yang datang untuk menyamakan pembiayaan kos untuk berkempen dengan rasuah politik dan rasuah.
Walaupun sastera sains politik menunjukkan bahawa kebanyakan pencarum @ penaja memberi untuk menyokong parti-parti atau calon-calon dengan siapa yang mereka sudah dalam perjanjian, terdapat tanggapan meluas awam bahawa penderma mengharapkan pertolongan kerajaan yang tidak sah taraf sebagai balasan seperti undang-undang khusus yang digubal, sehingga ada yang datang untuk menyamakan pembiayaan kos untuk berkempen dengan rasuah politik dan rasuah.
Pandangan-pandangan ini
telah membawa beberapa kerajaan kepada sumber mengumpul dana reformasi
dan teknik dalam harapan untuk menghapuskan pengaruh yang dianggap tidak
wajar diberikan kepada kepentingan monied.
Taktik atau cara lain ialah bagi
kerajaan, dan bukannya individu dan organisasi swasta, untuk
menyediakan dana untuk kempen. Negara-negara demokratik telah
berbeza peraturan-peraturan apa jenis sumbangan kepada parti politik dan
kempen yang boleh diterima.
Kita boleh membincangkan secara ilmiah atau praktikal dengan sebab-sebab dan kesan peraturan kewangan yang berbeza dalam kempen politik ini dari segi atau bidang-bidang termasuk ekonomi, sains politik dan dasar awam.. Cukup sekadar ini. Rakan universiti saya yang mengambil sains politik mungkin lebih arif dalam hal ini.
Kita boleh membincangkan secara ilmiah atau praktikal dengan sebab-sebab dan kesan peraturan kewangan yang berbeza dalam kempen politik ini dari segi atau bidang-bidang termasuk ekonomi, sains politik dan dasar awam.. Cukup sekadar ini. Rakan universiti saya yang mengambil sains politik mungkin lebih arif dalam hal ini.
(Shaiful Anuar Sulaiman/ www.shaiful-hulusgr.blogspot.com )
Tiada ulasan:
Catat Ulasan